Ten nieszczęsny zawór EGR. Jakie sprawia problemy i dlaczego myjka ultradźwiękowa to najlepsze rozwiązanie

Obecna oferta naszej firmy jest rezultatem tego, że w pewnym momencie rozpoczęliśmy poszukiwania najlepszych rozwiązań problemów, z jakimi sami borykaliśmy się w naszej pracy. Choćby z wymagającymi tak wielkiej troski, a jednocześnie tak powszechnymi we współczesnych wysilonych jednostkach napędowych turbosprężarkami. Innym elementem, którego wspomnienie z miejsca psuje humor wielu kierowcom i mechanikom, jest zawór EGR. Co to jest, jaką spełnia funkcję i przede wszystkim, jak najlepiej go czyścić?

Chcemy coraz bardziej czystych spalin? W porządku, jednak coś za coś

Skrót EGR oznacza Exhaus Gas Recirculation, określamy więc w ten sposób zawór pracujący w układzie recyrkulacji spalin. Jaka jest jego funkcja? Celem tego rozwiązania jest obniżenie temperatury, w jakiej następuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, tak, aby uzyskać niżą zawartość tlenków azotu w spalinach. Dokonuje się tego poprzez doprowadzenie do układu dolotowego pewnej ilości tychże spalin, w nowszych konstrukcjach uprzednio nieco schłodzonych.

O tym, ile ich zostanie zawróconych do silnika decyduje elektronika, która posługuje się w tym celu właśnie zaworem EGR. Otwierany jest on zasadniczo przy średnim zakresie obrotów, w wyższym zaś, a więc wówczas, gdy potrzeba nam więcej mocy, powinien pozostawać zamknięty. Powinien, ale nie zawsze tak jest, bywa też, że pozostaje zablokowany w pozycji zamkniętej. Najczęściej jest to wina jego zanieczyszczenia. Skutki odczujemy szybko – spada moc, silnik zaczyna pracować nierówno, niekiedy także potrafi zgasnąć przy schodzeniu na niskie obroty. Agresywne działanie gorących spalin może też poskutkować wypaleniem materiału, na szczęcie zwykle jednak sprawę rozwiąże dokładne czyszczenie zaworu. Tylko jak je wykonać?

Myjka ultradźwiękowa usunie wszystkie zanieczyszczenia bez szkody dla elementu

Teoretycznie możliwe jest samoczynne oczyszczenie zaworu, podobnie jak ma to mieć miejsce z również kłopotliwymi filtrami DFP. Wymaga to jednak dłuższej pracy silnika na wysokich obrotach – tymczasem większość z nas jednak nie odbywa częstych podróży drogami szybkiego ruchu, o autostradach nie mówiąc. Pozostaje więc samodzielne czyszczenie – metody mechaniczne są jednak bardzo pracochłonne i zabierają sporo czasu. Tym bardziej, jeśli do czynienia mamy nie tylko z samą sadzą, samą w sobie już kłopotliwą, ale także z olejem, który może pochodzić z odpowietrzania skrzyni korbowej albo nieszczelnej turbosprężarki (koniecznie trzeba to sprawdzić!).

Myjka ultradźwiękowa dostępna w ofercie firmy Rotortech, to zatem najlepsze rozwiązanie – w pełni skuteczne, szybkie i nieniosące ze sobą ryzyka uszkodzeń. Można skorzystać z naszej oferty – czyszczenie zaworu EGR kosztuje tylko kilkadziesiąt złotych – wiele myjek kupują jednak od nas i profesjonalne warsztaty samochodowe. To najlepszy sposób na to, by wykonać tą pracę z idealną dokładnością, oszczędzając jednocześnie energię, czas i wysiłek.